Infrastructura rutieră – între statistică și perspective

infrastructura rutiera boma prefabricate

Infrastructura rutieră a oricărei țări este deosebit de importantă pentru mobilitatea, turismul și economia ei, deoarece, prin intermediul acesteia, se face deplasarea majorității mărfurilor și a pasagerilor, atât cu mașinile proprii, cât și cu mijloacele de transport în comun. De aceea, aceasta trebuie făcută cât mai eficient, atât din punct de vedere al planificării, cât și a construcției efective a drumurilor.

Pentru a înțelege mai bine ce este infrastructura rutieră, importanța acesteia, dar și ce materiale și elemente se folosesc pentru realizarea drumurilor, citește acest articol până la final.

Cuprins:

  1. Definiția infrastructurii rutiere și ce tipuri de drumuri cuprinde
  2. Importanța unei infrastructuri rutiere bune
  3. Tipuri de materiale și elemente folosite pentru infrastructura drumurilor

1.Definiția infrastructurii rutiere și ce tipuri de drumuri cuprinde

Infrastructura rutieră reprezintă, pe scurt, totalitatea drumurilor la nivelul unui oraș, unei țări sau chiar al unui continent. Acestea sunt, în principal, drumuri deschise circulației publice, pe care un om o poate traversa cu un vehicul. Totodată, aici sunt cuprinse și lucrările găsite de-a lungul acestora, inclusiv semnele de circulație.

În legislație, drumurile sunt clasificate, în general, în 3 mari categorii:

  • din punct de vedere al circulației (drumuri deschise sau închise circulației publice);
  • destinației (drumuri publice sau de utilitate privată);
  • administrativ-teritorial și funcțional (drumuri de interes național – expres, naționale, autostrăzi; de interes județean – drumuri județene; de interes local – străzi și drumuri comunale).

Dintre toate acestea, cele mai importante tipuri de drumuri sunt:

  • Străzile – în localități, asigură conexiunea și continuitatea drumurilor județene, naționale sau comunale ori asigură accesul la diferite facilități, cum ar fi locuințe, unități de producție etc.;
  • Drumurile expres – reprezintă un drum național care se poate accesa doar prin intersecții amenajate sau noduri, iar staționarea și oprirea pe partea carosabilă sunt strict interzise;
  • Autostrăzile – sunt drumuri de capacitate mare, pe care se circulă mai rapid decât pe celelalte tipuri; construite special pentru circulația autovehiculelor; nu deservesc proprietățile riverane; nu se intersectează cu căi ferate, treceri de pietoni ori alte drumuri; ieșirea și intrarea se permite doar în locuri special amenajate; din punct de vedere structural, sunt alcătuite din două căi unidirecționale separate printr-o mediană, fiecare putând avea 2 sau mai multe benzi, la care se adaugă banda de urgență, unde se poate opri sau staționa doar în anumite cazuri, cum ar fi probleme de sănătate grave sau cele tehnice.

2. Importanța unei infrastructuri rutiere bune

O infrastructură trebuie proiectată și construită în așa fel încât să fie cât mai eficientă, sigură și durabilă. Astfel, planificarea rutelor și calitatea efectivă a drumurilor vor avea efecte asupra unor aspecte importante, cum ar fi:

Mobilitatea

  • Din punct de vedere al mobilității, trebuie să se asigure accesul la cele mai importante drumuri și, de asemenea, să se faciliteze, pe cât posibil, traversarea dintr-un punct în altul;

Economia

  • Este important pentru economie ca transportul mărfurilor să se facă rapid, eficient, pe drumuri cât mai scurte către destinație și realizate foarte bine, astfel încât să se reziste în timp, să nu se deformeze, ceea ce ar obliga la încetinirea vehiculului, îngreunându-se, astfel, traficului;

Siguranța participanților la trafic

  • Calitatea drumurilor este esențială pentru siguranța tuturor participanților la trafic, precum și pentru a reduce cauzele defecțiunilor vehiculelor de orice fel;

Turismul

  • O infrastructură rutieră eficientă și calitativă are o importanță și în cazul turismului, fiind esențială pentru turiști să poată avea acces în diferite orașe, în puncte de atracție, facilități etc.;

Autostrăzile sunt, poate, cea mai importantă categorie de drumuri, ce trebuie să beneficieze de o atenție specială din partea autorităților. Ele sunt special gândite pentru a fluidiza traficul, pe acestea putându-se circula cu viteză mare, fără opriri. Astfel, persoanele nu sunt nevoite să aleagă drumuri care sunt aglomerate, ori unele ce obligă la conducerea cu o viteză redusă.

De asemenea, autostrăzile fac legături cu cele mai importante orașe. Ele sunt folosite nu doar pentru deplasările în interes personal, ci eficientizează și transportul mărfurilor. Timpul de circulație este redus la jumătate față de cel petrecut pe alte categorii de drumuri. Totodată, autostrăzile ajută la economisirea combustibilului, sunt sigure, având benzi mai largi decât străzile întâlnite în orașe, de exemplu.

Infrastructura rutieră a României este destul de complexă, în condițiile în care țara noastră are un relief variat, ce necesită implementarea unor soluții tehnice complexe.

Conform raportului Institutului Național de Statistică pentru anul 2019, în România există aproximativ 86.000 de kilometri de drumuri publice, împărțite în trei tipuri distincte:

  • drumurile naționale – care au o lungime totală de 17.837 de kilometri, ceea ce reprezintă 20% din total;
  • drumurile județene – care au o lungime totală de 35.083 kilometri, ceea ce reprezintă 40,6 % din total;
  • drumurile comunale – care au o lungime totală de 33.345 kilometri, ceea ce reprezintă 38,7% din total.

Din categoria drumurilor naționale, cele mai importante, având în vedere volumul de trafic preluat, sunt autostrăzile, cu o lungime totală de circa 900 de kilometri (aproximativ 5% din lungimea drumurilor naționale) și drumurile europene, cu o lungime totală de peste 6.000 de kilometri (34,6 % din totalul drumurilor naționale).

O infrastructură rutieră de bună calitate este necesară pentru o deplasare facilă în interiorul țării și o dezvoltare economică puternică. De asemenea, siguranța în trafic depinde în foarte mare măsură de existența unor drumuri moderne.

Din aceste puncte de vedere, perspectivele sunt pozitive, în următorii ani preconizându-se că se vor da în exploatare un număr însemnat de kilometri, atât în privința autostrăzilor, cât și a altor categorii de drumuri. Un lucru esențial rămâne construirea atentă a drumurilor, astfel încât calitatea lor să fie una superioară.

3. Tipuri de materiale și elemente folosite pentru infrastructura drumurilor

Infrastructura drumurilor folosește, în general, două tipuri de materiale și anume: elementele din beton armat, pentru construcția de componente rutiere, și asfaltul, pentru realizarea căii de rulare. Alte materiale de construcție sunt pietrișul, nisipul, pământul și bitumul sau alt liant. Prin amestecarea bitumului cu agregatele naturale este obținut mixul asfaltic care va fi turnat.

Infrastructura rutieră din România necesită modificări periodice, iar o soluție recomandată de către specialiștii români și europeni este folosirea intensă a elementelor prefabricate din beton, fiind mai durabile.

Printre elementele care pot fi folosite în acest sens, pentru a grăbi punerea în folosință a unor drumuri calitative și sigure, se numără:

  • rigolele – au ca rol preluarea excesului de apă și dirijarea acesteia către locurile speciale prevăzute;
rigole boma prefabricate

Vezi mai multe detalii

  • capacele necarosabile, rectangulare – preiau apele pluviale și le deversează în canalele de scurgere;
capace necarosabile boma prefabricate

Vezi mai multe detalii

  • capacele carosabile rectangulare – permit trecerea autovehiculelor peste ele;
capace carosabile rectangulare boma prefabricate

Vezi mai multe detalii

  • grătarele carosabile cu rame rectangulare din fontă și beton armat;
gratare carosabile boma prefabricate

Vezi mai multe detalii

  • capacele carosabile circulare;
capace carosabile circulare boma prefabricate

Vezi mai multe detalii

  • rezervoarele de apă de tip tub pentru fântână, ce pot fi folosite cu succes în lucrările ce țin de infrastructură.
tub fantana boma prefabricate

Vezi mai multe detalii

Folosirea acestor elemente prefabricate economisește timp prețios pentru orice constructor care lucrează în domeniul infrastructurii rutiere, mai ales că acestea vin într-o gamă variată de dimensiuni sau pot fi proiectate și construite special, în funcție de nevoie. Astfel, dacă apelezi la un producător de încredere, poți beneficia de elemente potrivite pentru orice lucrare, calitative, foarte rezistente în timp, având prețuri competitive față de cele realizate în mod tradițional.

În concluzie, prin folosirea unor metode inteligente de a construi o infrastructură rutieră eficientă, se pot realiza drumuri de calitate bună, care să reziste timpului, care să fie sigure pentru toți participanții la trafic și care asigura o mobilitate ridicată, lucruri importante și pentru economie și turism.

Surse foto: Shutterstock.com